Bitka za Beograd

Jedno je imperativ. Ista prava, isti uslovi, iste obeveze prema državi, pa onda lepo u trku. Ono što tržište odluči to je najbolje za sve.


Makar jedan dan u godini, prosečnog građanina Beograda, je rezervisan za ogorčenost prema taksistima, to mu kod nas dođe kao hobi. Ove godine taj dan se desio u aprilu, ali, kako taksisti najavljuju, nije otpisano i da ćemo ih mrzeti i u maju. Krajem aprila, preko 1000 taksista, izašlo je na beogradske ulice, opet sa nizom zahteva, opet nekonzistentni u svom nastupu i još više nejasni po pitanju toga šta to njima toliko smeta, kad je u pitanju kompanija Car:go.

Zapravo jedan od glavnih razloga da se ponovo zaustave ulice centra Beograda bilo je postojanje konkurencije, makar tako svakom zdravom razumu se to činilo.Međutim, kako taksisti tvrde, nelojalne konkrencije.

Šta je zapravo Car:go?
Ako niste čuli za Car:go, sigurno jeste za Uber. E pa Car:go mu dođe nešto kao Uber, samo na srpski način. To je digitalna platforma koja umrežava grupu vozača, a preko njihove aplikacije građani Beograda mogu da naruče vozilo, cena se odmah zna, a plaćanje je isključivo elektronski. Kada smo već kod cene, možda bi trebalo naglasiti da je cena njihovih usluga od 20 do 40 % jeftinija od cene taksija. I to niko ne osporava, čak ni taksisti, samo što oni “galame” kako je ta cena dampinška. Još jedna veoma važna činjenica, Car:go vozila ima nešto malo ispod 100, a po zvaničnom podatku, u Beogradu ima preko 6700 taksi vozila, koja pokrivaju 99% tržišta.

I sad je još manje jasno šta tu smeta taksistima. Tražiti da je jedan sistem u potpunosti zaštiti, kao da je od državnog interesa (a u interesu je samo pojedinaca), je sasvim legalno, ali jako bezobrazno. Čini se da problem nije u Car:go-u, taksisti pre svega treba da reše probleme u okviru sopstvenog sistema, a njih ima mnogo. Kako je moguće da postoji toliko odstupanja od standarda pružanja usluge, kako je moguće da se i dalje ne rešava problem “divljih” taksista i gde odlazi najveći deo kolača koji oni zarade (u rukama udruženja, čitaj pojedinaca, znaju oni kojih). Car:go sa svojih 1% nije problem, ali veoma brzo će postati, ukoliko se ne reše ključna pitanja u okviru sistema, koji su taksisti gradili preko 30 godina.

Jedno je imperativ. Ista prava, isti uslovi, iste obeveze prema državi, pa onda lepo u trku. Šta tržište odluči to je najbolje za sve.

AUTOR: Stefan Rodić

Ocenite tekst: