Dođoh, videh, (ne treba mi) al’ ipak kupih

Digitalni marketing je vrsta marketinga u kojoj se korišćenjem digitalnih tehnologija poput interneta, mobilnih uređaja, digitalnih displeja i ostalih digitalnih medija reklamiraju proizvodi i usluge. Marketing je tamo gde su ljudi, a danas su ljudi često u digitalnom prostoru.


 Da li možete da zamislite situaciju u kojoj otkucavate na tastaturi reč „qwertyuiop” i ta reč poprima revolucionarnu dimenziju? Upravo ovaj trenutak se desio davne 1971. godine i promenio svet koji poznajemo i usmerio svu našu pažnju na digitalnu komunikaciju. E-mail postaje sredstvo masovne komunikacije brenda, kroz e-mail marketing platforme i redovne kampanje usmerene ka ciljnoj grupi potrošača.Prva internet prezentacija (veb-sajt) nastaje 1991. godine, dok je u godinama koje su dolazile njihov broj ekspanzivno rastao i dosezao nesagledive dimenzije. Informacije koje su korisnicima interneta mogle poslužiti su se gomilale, i u tom trenutku postaje jasno da se upravo njima i njihovom iskustvu treba okrenuti.

Yuhuuu, ovaj Yahoo, htedoh reći Google
Polako, ali sigurno, povećava se potreba za grupisanjem i sortiranjem veb-sajtova. Ovo je trenutak kada nastaje najpoznatiji i najposećeniji pretraživač – Google (1997.godina). Iako nije bio prvi (pre Google, 1993. Excite i 1994. Yahoo) definitivno je postao najčešće korišćen među publikom. Mnogi veb-sajtovi, svoj komercijalni uspeh postižu uspostavljanjem e-commerce online usluga i pratećeg e-commerce marketinga. Uvođenjem AdWords usluge, Google manja način na koji se poima oglašavanje putem internet pretraživača. Marketarima je dat alat u ruke, te tada kreće masovno korišćenje “search” i “display” kampanja, uz pomoć alata koji koriste istoriju pretrage i ponašanje korisnika na Google-u. Uz pomoć SEM & SEM metoda digitalnog marketinga, korisnicima je pametno servirano sve od traženog sadržaja, preko brzine pristupa informacijama, tačnih i relevantnih informacija. Na interesantnom primeru iz davne 1994. godine, možemo videti kako je tadašnji online magazine Wired prepoznao potencijal oglašavanja uz pomoć banera. Naime, prvi baner je bio pozicioniran na ovom sajtu i pozivao je korisnike na akciju rečenicom: “Da li ste ikada svojim mišem kliknuli ovde? Hoćete!” Uspeh ovog oglasa je u svakom smislu nesumnjivo bio ogroman.

Marketing nas hvata u mrežu
Danas nam je jasan uticaj društvenih mreža na našu svakodnevnicu, ali kako je to ranije izgledalo i gde je sve počelo? Godine 1994. kreiran je sajt Geocite, preteča današnjih društvenih mreža, nakon njega usledio je nastanak drugih društvenih mreža, gde je svaka od njih unosila poneku novinu, poput AOL mesendžera i SixDegreses (opcija slanja instant poruke). Friendset, prva društvena mreža sa konceptom “krugova” prijatelja, imala je samo u roku od 3 meseca čak 3.000.000 korisnika. Drugoplasirani, My Space, koji je kodiran i kreiran samo za deset dana, je takođe zauzeo svoju poziciju u istoriji društvenih mreža. Najpoznatija društvena mreža Facebook, iako poslednja koja je ušla u trku, preuzima potpunu dominaciju i razvija prve metode digitalnog marketinga na društvenim mrežama. Pa tako, marketarima je kreiran način i platforma da na relativno jeftin i brz način omoguće proizvodima da stignu do potrošača. Kroz svoje kanale, Facebook omogućava bolje pozicioniranje brenda u svesti potrošača (brand awareness), veći domet do krajnjih korisnika (reach), mogućnost da uz pomoć kampanja kompanija generiše lidove (lead generation), kao i krajnjem korisniku ponudi i proda proizvod pozicioniran na svom veb-sajtu (traffic, conversion campagne).

Prednosti digitalnog marketinga su velike i ogledaju se u jednostavnom pristupu i masovnosti, komparativnoj i kompetitivnoj prednosti u odnosu na druge kanale, kao i efikasnosti i efektivnosi.

AUTOR: Boris Simović

Ocenite tekst: