Gospodin roker

Putovanje kroz svet muzike koji je stvorio i u amanet ostavio svima koji su ga poštovali i voleli, ili tek hoće. Bio je jedan od pokretača novog talasa na muzičkoj sceni tadašnje zemlje, ali i jedan od autora koncepta „Rokenrol za decu“.


Vladimir (Vlada) Divljan, iako je studije završio na Rudarsko – geološkom fakultetu Univerziteta u Beogradu, gotovo čitav život posvetio je muzici. Bilo kao pevač, gitarista, kompozitor i tekstopisac, ili pak autor kompozicija za film, obojio je stihovima i tonovima svoje korake, počev od dečačkih dana.

Zvuk ulice
Još kao desetogodišnjak, započeo je da svira najpre mandolinu, a zatim i gitaru, zajedno sa komšijama i prijateljima Zdenkom Kolarom i Božom Jovanovićem. Kako bi bend dobio muzički obrazovnu dimenziju, Zdenko i Vlada su počeli da pohađaju časove gitare u ustanovi Narodni univerzitet „Braća Stamenković“, koja danas nosi naziv Centar za kulturu „Vlada Divljan“. Kada su postigli određeni nivo ozbiljnosti, tada već u nešto drugačijem sastavu i sa jasnom vizijom žanrova koje će predstavljati, otpočeli su da sviraju sopstvene pesme, ali i obrade pesama Bitlsa (The Beatles), Stonsa (The Rolling Stones) i drugih. Zvali su se Zvuk ulice.

VIS Idoli i muzička alhemija
Preteča kultnih Idola, plime novog talasa u tadašnjoj Jugoslaviji, jeste bend koji se zvao Dečaci. Naime, začetak Idola su činili članovi „dečaka“, koji su 1980. godine održali prvi zajednički javni nastup, iliti svirku u SKC-u. To su bili Vlada Divljan, Zdenko Kolar, Boža Jovanović, Srđan Šaper i Nebojša Krstić. Gotovo trenutno su postigli komercijalni uspeh i slavu, a glavnu kreativnu snagu benda je činio upravo Divljan. Snimili su kompilaciju „Beograd – Paket aranžman“ (1981) uz grupe Šarlo akrobata i Električni orgazam, zatim mini album „VIS Idoli“ (1981), singlove, albume „Odbrana i poslednji dani“ (1982), „Čokolada“ (1983) i „Šest dana juna“ (1985), iako je bend zvanično prestao da postoji proleća 1984. godine.

Ako iko zaslužuje oreol, onda je to Vlada.

Najveću pažnju je zadobio album „Odbrana i poslednji dani“, za koji je Divljan svojevremeno govorio da su njime branili pravo na različitost, pravo na otklon od socijalističkog kolektivizma, pravo na rušenje tabua i pravo na postavljanje pitanja.

Nakon razilaženja članova benda, Vlada je sa pijanistom Aleksandrom Šandorovim, snimio album pod nazivom „Tajni život A. P. Šandorova“ (1988). Nedugo zatim, sa Srđanom Gojkovićem Giletom je osmislio koncept pod nazivom „Rokenrol za decu“ (1989). U pitanju su pozorišni komad, muzički album i ploča „Rokenrol bukvar“ koja je bila sastavni deo televizijske serije „Fazoni i fore“, stvorene prema scenariju Ljubivoja Ršumovića.

Takođe, zajedno sa prijateljima i muzičarima u svojstvu grupe Old Stars Band, uradio je dva albuma – „Odbrana i zaštita“ (1996) i „Sve laži sveta“ (2000).

Snimljen je dokumentarni film o Vladinom životu po nazivu „Nebeska tema“.

Kao autor filmskih kompozicija, doprinos je dao filmovima „Šest dana juna“ (1985.), „Kako je propao rokenrol“ (1989), „Crni bombarder“ (1992), nakon čega je usledio odlazak u Australiju, gde je završio Filmsku akademiju na odseku za dizajn zvuka. Potom je odradio muziku za filmove poput „Tri palme za dve bitange i ribicu“ (1998), „Sedam i po“ (2006), „Čekaj me, ja sigurno neću doći“ (2009) i mnoga druga filmska ostvarenja.

Ljetno Kino Big Band
Početkom druge decenije dvehiljaditih, priključio se šarmantnom sastavu, vedrih i lepršavih tonova i energije – Ljetno Kino Big Band. Studijski album „Četiri godišnja doba“ (2013) i koncertni album „Uživo u Tvornici kulture” (2015) su nastali i obeležili ovaj period Vladinog muzičkog života. Nastupili su na proleće 2013. godine u bašti SKC-a, što je bilo Vladino poslednje pojavljivanje na muzičkoj sceni Beograda. Međutim, ono što je sasvim izvesno, jeste da je svojim odsustvom neće napustiti. Večiti dečak nam je podario večne pesme. Tiho, tiho, tiho i ovaj put.

AUTORKA: Sanja Marković

Ocenite tekst: