Izveštaj sa tribine povodom 100. broja „MonopolLista“

U ponedeljak 21. decembra, Profesorska sala Ekonomskog fakulteta poprimila je boje „MonopolLista“.  Svečanost organizovana u čast jubilarnog, 100. broja, našeg studentskog časopisa okupila je brojne studente, profesore fakulteta, prijatelje časopisa, kao i eminentne stučnjake učesnike tribine organizovane ovim povodom. Tema panel – diskusije bila je „Tržište i/ili kultura“, a panelisti koje su gosti događaja imali prilike da čuju bili su: Zoran Hamović, glavni urednik i direktor izdavačke kuće „Clio“, Nebojša Bradić, pozorišni reditelj i nekadašnji ministar kulture, Batrić Žarković, direktor pozorišta „Slavija“, i dr Siniša Zarić, profesor Ekonomskog fakulteta. Zadatak moderator ove panel – diskusije preuzeo je novinar Miomir Miša Brkić („Novi magazin“).

Reč ekonomije došla je od profesora Siniše Zarića. On je, naime, ukazao na činjenicu da se ekonomika kulture, značajan aspekt izučavanja tržišta na koje se plasiraju kulturni proizvodi i sadržaji, kod nas uopšte ni ne izučava. Imajući to u vidu, ne čudi što su, čini se, afiniteti mnogih učesnika ovog tržišta i dalje okrenuti prema nekadašnjem socijalističkom sistemu i voljenim državnim davanjima. Ista ta državna davanja sledeće godine činiće svega 0,62% budžetskih sredstava.

Na temu državnih davanja pričao je i gospodin Nebojša Bradić koji je ukazao na razliku u funkcionisanju pozorišne scene kod nas i u Americi. Ovom prilikom g. Bradić govorio je o činjenici da se u slučaju Brodveja, kao glavne pozorišne scene SAD, ne radi striktno o pozorištima koja imaju ulogu da doprinesu kulturnom sadržaju, već se prevashodno radi o industriji koja se tako i tretira, tj. kao unosan biznis. Pozorišta se zato „preko bare“ finansiraju kroz različite grantove i sponzorstva različitih ulagača, nasuprot našim pozorištima koja glavne izvore sredstava nalaze u državnim davanjima i prihodima iz prodaje karata.

Na ovu priču o pozorištima i njihovom finansiranju u nastavku tribine nadovezao se gospodin Batrić Žarković. On je, pak, govorio o konkretnom primeru pozorišta „Slavija“ koje je on osnovao 1998. godine. Prema rečima g. Žarkovića, pozorište „Slavija“ sve svoje predstave i celokupno poslovanje obezbeđuje iz prihoda od prodaje karata, kao i od sredstava prikupljenih od sponzorstava koja su uspeli da obezbede. Na taj način, ovo pozorište se pokazalo kao dobar primer učesnika na tržištu, koje ne dobija pomoć od države.

Upravo zato je moderator Miša Brkić sledeće pitanje uputio gospodinu Zoranu Hamoviću. On je priupitan da li je moguće poslovati bez „pomoći sa strane“. Hamović je odgovorio kako je njihova tajna u tome što „Clio“ ne prima pomoć, već podršku. Upravo zahvaljujući takvom stavu i plasiranju kvalitetnog i kritički nastrojenog literarnog proizvoda namenjenog akademskoj čitalačkoj publici, „Clio“ se na tržištu nametnuo kao konkurentna izdavačka kuća.

Kada se saberu utisci, tribina je gostima omogućila mali uvid u to sa čime se susreću ljudi koji su aktivni učesnici na tržištu kulturnih proizvoda i sadržaja, ali i koji su nedostaci koji utiču na njegovo slabije funkcionisanje. Gosti događaja su po okončanju tribine razgovor nastavili uz koktel koji je upriličen povodom svečanosti „MonopolLista“, a veče je završeno u pozitivnoj atmosferi i razgovoru sa prijateljima.

Ocenite tekst: