Jeste li se naspavali?

Kada ste se poslednji put naspavali? Ako je to bilo danas ili juče blago vama. Međutim, ako pripadate onom delu koji se ne seća to nije sasvim neuobičajeno. Pored velikog broja obaveza i brzog načina života nesanica je postala svakodnevnica. Znajući koliko je san bitan, ne treba ga zanemarivati pa dozvolite sebi da nekad ukradate neki minut ili sat dužeg sna.


Trend u poslednjih par meseci su aplikacije za praćenje kvaliteta našeg sna. One omogućavaju grafički prikaz dužine sna, faze sna, da li hrčete ili gorovite u snu itd. Da li smo postali toliko slepo verni našim telefonima i aplikacijama nego da tražimo stručnu pomoć, postaje sve češće pitanje. Potrebe za ovakvim aplikacijama ukazuju na različite tipove korisnika počev od onih koji ih koriste iz čiste radoznalosti do onih koji opsesivno veruju razultatima aplikacije misleći da će se njihov san, ukoliko prate upustva, poboljšati. U takvim situacijama dolazimo do kontra efekta prilikom korišćenja ovih aplikacija koje ljudi nesvesno primete posle izvesnog vremena, što je izazvalo burnu reakciju javnosti.

Naime Dr Guy Leschziner, stručnjak za spavanje u Centru za poremećaje spavanja u Guy’s bolnici u Londonu je na naučnom kongresu u Čeltnamu govorio o tome kako mobline aplikacije za praćenje kretanja sna pojedinim korisnicima moge doneti suprotan efekat. „Bez obzira na to šta ljudi kažu aplikacije i trekeri se oslanjaju na podatke kojima ne predstavljaju istinski san ili nisu validni za praćenje faza i kvaliteta sna“. Takođe, kritikama povodom iste teme na ovom kongresu  se pridruzila fiziološkinja za spavanje Stefani Romicevski koja je  izjavila : „Kada je u pitanju praćenje uopšte, mislim da istraživanje pokazuje da je u redu kada treker koristite kao zabavu, jer ste radoznali. Ali ako počnete da gledate na to i počinjete da brinete o tome šta se dešava, i ta briga počinje da vas uznemirava da ne možete da spavate, a onda počnete da se brinete kada idete na spavanje noću, i nije tako dobro.“ Dodala je i da efektivno otežavamo probleme spavanja kroz praćenje, loša istraživanja, što ponekad može da dovede do širenja panike, a to zapravo ne pomaže – to ometa.

Veliki broj naučnika deli mišljenje da su normalni spavači zabrinuti zbog nepostojećih problema za spavanje, kasnije vodeći ih kao okidače za pojavu poremećaja metablolizma, anksioznosti, insomniji i depresiji.

Svetska zdravstvena organizacija zvanično preporučuje 8h  sna na dnevnoj osnovi radi optimalnog funkcionisanja organizma.

Britanski Savet za spavanje upozorava da ljudi ne bi trebalo da pokušavaju da imaju „mikromenadžment“ spavanja, jer se najbolje spava uglavnom kada se ne razmišlja o tome.

Top 5 aplikacija i njihov način korišćenja

Sleep Cycle besplatna aplikacija za iOS i Android, podatke dobija iz Up trake za zglob, koja je povezana pomoću blututa sa telefonom, prateći svetlo i dubok san. Pomoću ove aplikacije može se videti koliko Vam treba vremena da zaspite, koliko ste proveli u krevetu i koliko puta ste se probudili.

Withings, francuski proizvođać bežičnih vaga i monitora za bebe ima besplatnu aplikaciju Health Mate sa kojom skladišti informacije, analizira preko Withings Pulse narukvice dajući razloge zašto ste se budili i omogućava da poredite san različitih noći.

Kompanija Beddit prenosi podatke sa ultra tankog senzora ispod čaršafa na besplatnu iOS aplikacju. Tehnologija se oslanja na balistokardiografiji, koja meri kardiorespiratorne funkcije detektujući kretanja otkucaja srca i način disanja. Njom se beleži vreme spavanja, vreme padanja u san, buđenje, koliko hrčete i puls.

Univerzitet u Čikagu dokazao je da je dobar san jedan od faktora u održavanju težine. Nedovoljno sna usporava proces mršavljenja za čak 55%.

Ukoliko želite da se budite kad vam je san najlakši to omogućava aplikacija Northcube koja košta 99 centi, pristupačna je iOS i Android sistemima. Daje podatke o kvalitetu sna, fazama i prosečno vreme povedneo u krevetu

Kompanija Azumio ima aplikaciju koja košta 1,99 dolara, prati faze lakog i dubokog sna uz pomoć podataka sakupljenih akceleratorom telefona. Koristi se algoritam razvijen na Stanfordskom univerzitetu radi analize cikusla sna i ocenjuje vaš san na osnvou efikasnosti.

AUTORKA: Jasna Krivačić

Ocenite tekst: