Kreativni genije: Karl Lagerfeld

19. februara, u 85. godini, preminuo je Karl Lagerfeld, modni dizajner, fotograf i karikaturista, poznat najviše po radu za brendove Fendi i Chanel. Kako je od sina proizvođača kondenzovanog mleka postao modni div, težak” 200 miliona američkih dolara?


U svet mode ušao je 1955. godine, osvojivši, zajedno sa Iv Sen Loranom, takmičenje Međunarodnog vunenog sekretarijata u dizajniranju kaputa. Zbog toga su ih mnogi smatrali rivalima, iako su njihove karijere tekle u različitim smerovima. Za razliku od Sen Lorana, čiji je cilj bio da što pre stvori sopstveni brend i stekne popularnost, Lagerfeld je tiho radio za brojne dizajnere i modne kuće, stvorivši sopstvenu etiketu tek 1984. godine. U oko javnosti ušao je krajem šezdesetih, kada je, tada revolucionarno, upotrebio zečje, veveričje i krzno krtice u svojim kreacijama za kuću Fendi, kojoj je ostao veran sve do svoje smrti, kao i upotrebi životinjskog krzna i kože. U vreme kada se sve više dizajnera okreće veštačkim alternativama, Karl je dobio oštre kritike od brojnih organizacija, kao što je PETA. Tokom karijere zamerio se mnogima svojim neumesnim i šokantnim izjavama, da bi 2007. godine priznao da je njegova kontroverzna ličnost u stvari gluma.

Posle Koko: Lagerfeld
Deceniju nakon smrti Gabrijel Šanel, Lagerfeld stupa na čelo kuće Chanel kao kreativni direktor, i po ovoj ulozi će ostati zapamćen. Tada, Chanel je bio samo „kapa koju nose supruge pariskih lekara“. Danas Chanel broji preko 20.000 zaposlenih, 310 prodavnica širom sveta i skoro 10 milijardi dolara prihoda godišnje, uz neto profit od 1.7 milijardi dolara. „BNP Paribas“ banka procenjuje vrednost brenda na 50 milijardi dolara. Verovatno ni ne znate da je Koko Šanel bila antisemita i nacistički špijun! Lagerfeld je uzdigao brend naglasivši postojeće elemente – tvid, perle, malu crnu haljinu, logo u obliku ukrštenih slova C i lance. Ukoliko vidite haljinu sa kamelijama ili plišanu torbicu, znate da je u pitanju Chanel. Svaka modna revija je teatralna, sa bogatom scenografijom, neobičnim rekvizitima, ponekad i političkim ili relgijiskim motivima. Pozitivna ili ne, svaka reakcija na Lagerfeldove revije bila je burna, a o Chanelu se uvek priča.

Poslovni inovator
Iza tzv. „mastiž” pokreta stoji upravo Karl Lagerfeld. Godine 2004., u saradnji sa švedskim gigantom H&M, Karl je kreirao prestižnu kolekciju namenjenu masama – odatle potiče ovaj naziv. Ova kolekcija je doživela neverovatan uspeh i rasprodala se u rekordnom vremenu. Tako je započeta godišnja saradnja H&M-a i luksuznih brendova, koja je inspirisala i druge proizvođače „brze mode“ da učine isto.

Bacanje novca kroz prozor ga vraća natrag kroz ulazna vrata.

Fotografsku karijeru Lagerfeld je započeo osamdesetih, kada mu je tadašnji fotograf, iznerviran stalnim zamerkama, dao kameru i rekao „ti uradi bolje ako znaš.“ Karl je svoj talenat pokazao fotografišući za „Vogue“, „Bazaar“ i „Numéro“, svoje modne kampanje, kao i kroz više hiljada fotografija objavljenih u brojnim knjigama. Manje su poznati njegovi investitorski poduhvati, kupovina, renoviranje i onda prodaja starih vila i kuća. „Bacanje novca kroz prozor ga vraća natrag kroz ulazna vrata“  rekao je Karl povodom recesije nastale zbog svetske ekonomske krize iz 2008. godine.

Mačka milioner?
Šupet je birmanska mačka, ljubimica Karla Lagerfelda, sa preko 50.000 pratilaca na Tviteru i 300.000 na Instagramu. Ona ima dve služavke, svog kuvara i ličnog frizera. Bila je deo brojnih modnih kampanja i editorijala, zbog kojih je tokom 2014. zaradila 3 miliona evra. Nakon Karlove smrti, krenule su da se šire glasine da će ljupka Šupet naslediti veći procenat Karlovog bogatstva. Na osnovu zakona Francuske, gde je Karl proveo većinu svog života i poslednje dane, životinja ipak ne može biti vlasnik novca, te je verovatnije da će deo nasledstva biti ostavljen budućem staratelju Šupet, ili će biti kreiran poseban fond. Zbog načina oporezivanja, i u ovim slučajevima, Šupet će dobiti samo oko 40% novca.

Lagerfeld je stvorio brend od svega čega se dotakao; od svoje mačke, pa do sebe samog. Beli rep, crne naočare, uštirkana kragna, odelo i rukavice – voleli ga ili ne, njegove ideje i stil ostaće večni.

AUTORKA: Bojana Nešković

Ocenite tekst: