Preduzetništvo treba učiti od prvog osnovne

Htela je da anonimno pošalje priču kako bi od prijatelja dobila iskreno mišljenje, bacila pogled na „Obucite Lu”, Zabavnikovu papirnu lutku, i dodala joj Luna, jer večito pati od nesanice. Suzana Zlatanović, alijas Luna Lu, sve je po malo, a najviše – ona sama.


luna_lu-1000x500ML: U doba globalizacije i interneta, kako biti originalan?
Svi se rađamo kao originali, imamo jedinstvene otiske prstiju, dobijamo jedinstveni matični broj. Pitanje dakle nije kako biti, nego kako ostati i opstati originalan. Svi tokom odrastanja i školovanja pokušavaju da nas ukalupe, nalepe gomilu etiketa i strpaju u neki format. Usađuju nam matrice u glavu – „šta se mora”. Da bi se opstao originalan valja stalno sve dovoditi u pitanje. Zašto nešto mora baš tako, a ne ovako. Ko kaže da nešto „tako treba”? Za originalnost je potrebno dosta hrabrosti, nemati problem da se bude usamljen i valja biti talentovan i imati viziju, a tu je i prstohvat sreće, ona je neophodna da bi se živelo van matriksa.

ML: Ima li razlike između TV lica i Youtube vlogera? Da li ste na društvenim mrežama jer to volite ili stoga što je to neophodno?
Prioritet za koji sam se izborila je da radim ono što volim i da volim to što radim. Ne moram ništa u životu i to je jedna moja velika pobeda. Tako da sam na društvenim mrežama jer volim tu da budem i da kreiram sadržaje. Pričam neku svoju priču kroz razne medije od 1991. Prošla sam radio, TV i, eto, sad ispitujem digitalne medije. Nikad sebe nisam doživljavala kao novinara niti kao TV lice, baš kao što sad ne doživljavam sebe kao YT vlogera. Pre svega sam autor. Mene najviše uzbuđuje sam proces rada na formatu, kreiranje formata, sam proces njegove proizvodnje – kada je emisija gotova ona više nije predmet moga interesovanja, već radim na sledećoj. Uživam u samom procesu, a ne u rezultatu i lovorikama i tim nekim glomaznim „titulama”. Uvek za sebe kažem da sam po zanimanju Luna Lu, a po profesiji producent, nikakvo TV lice, vloger i slično.

ML: Koliko je važan preduzetnički duh kod mladih ljudi?
Koristim svaku priliku da napomenem da bih u osnovne škole od prvog razreda uvela kao obavezne predmete preduzetništvo i borilačke veštine. A od petog razreda istoriju pop kulture. U Japanu deca uče preduzetništvo odmalena, a tako se razvija duh. Kakve veronauke i ti bakrači – učiti decu da misle, da razvijaju svest i da ih spremate da kreiraju bolji svet. Kod nas je toliko teško pokrenuti mali biznis da je to neverovatno. Ljudi se plaše da maštaju. Ljudi se plaše neuspeha do te mere da je to alarmantno, a država je već do te mere otežala pokretanje bilo kakvog posla tako da to mora da se menja od vrha.

Uvek za sebe kažem da sam po zanimanju Luna Lu, a po profesiji producent, nikakvo TV lice, vloger i slično.

Ovde je sve jako teško da se pokrene, za sve ti je potreban „kapital”, a jako je teško poći od nule, za sve je potrebna veza. Mito i korupcija vladaju. Tako da… Ima tu dosta posla dok se ne dođe do promene mentaliteta.

ML: Od imena ste stvorili brend. Kako sebe ispromovisati i zaposliti?
Teško pitanje… Imati minimum tri ideje. Verovati u njih. Biti spreman da se boriš za ono u šta veruješ. Ne plašiti se neuspeha. Vizualizovati kao sportista svoj cilj. Okružiti se ljudima kojima veruješ i, što je jako važno, moraju i oni verovati u tebe. Jesti puno putera, mast je dobra za mozak, izbaciti što više šećera, jer oni utiču na sumnju u sebe. I sanjati velike snove. Biti uporan. Umeti da budeš sam, jer najvažnije je poznavati sebe i konstantno raditi na sebi.

ML: Šta je za Vas dobar marketing?
Najbolji marketing je preporuka od uha do uha. Od uva do uva. On se ne može kupiti. Kada vam nekoliko ljudi koji se međusobno ne poznaju preporuče istu stvar, ništa bolje ne postoji.

ML: Za Kim Kardašijan ste izjavili da nije naivna i da je pre svega poslovna žena. Zbog čega to mislite?
Na Forbsovoj listi, samo za 2017. Kim je zaradila 45.5 miliona dolara. Ona zarađuje od prodaje emotikona, videoigrice koju je kreirala zajedno sa timom eksperata, poseduje kozmetičku imperiju, liniju šminke, parfem, odeću za decu. Poseduje 100 miliona pratilaca samo na Instagramu – to je najveća fokus grupa na planeti. Svako ko je potcenjuje i pita se koji je njen talenat mislim da je zlonameran i površan. Potpuno je jasno da je ona jedna od najtalentovanijih preduzetnica na planeti koja već deceniju uspeva da bude referentna i da iznova pronađe način da razvija svoje carstvo. Uči na svojim greškama, isprobava razne stvari, pokreće pa gasi biznise i projekte, ali je u svakom sledećem bolja. Radi na sebi i evoluira. I zato veliki aplauz. Od pomalo nespretne starletice postala je vlasnica svog malog univerzuma. Tako da… Da. Bravo.

I-pamet-je-jako-seksi1

ML: Mediji utiču na mlade, da li je to trenutno nabolje ili nagore?
Sa dnevno milion upload sadržaja na Youtube-u teško je nešto okarakterisati kao bolje ili gore – ima svega previše. Meni je jedino malo žao što su mladi ljudi nesposobni da žive život „offline”, što nemaju strpljenja i što ne poznaju sebe jer su potpuno u matriksu i lako je manipulisati njima.

ML: Koliki je generacijski jaz?
Nemam predstavu – ja sam iz 20. veka, dakle, u pitanju je civilizacijski jaz. A ovaj genaracijski pretvaram u jazz. Sarađujem i družim se sa mladim ljudima, ja sam jako detinjasta, neozbiljna i ta energija, posebno kada je buntovna, radoznala i entuzijastična, jedino mi prija. #youngatheart

ML: Šta biste poručili studentima EKOFA?
Uživajte u svakom trenutku – to je moj jedini savet. Brzo će proći, a onda kreće java. Tako da – sanjajte otvorenih očiju.

INTERVJU VODILA: Milica Pantić

Ocenite tekst: