Studentsko mentorstvo EKOF

Studentsko mentorstvo EKOF je projekat koji ove godine beleži petu godinu postojanja i za tih pet godina kroz njega je prošlo preko 500 mentora i mentija. Projekat je zamišljen tako da spaja uspešne studente III i IV godine (mentore) sa novoupisanim kolegama (mentijima). Rukovodstvo projekta čine senior i junior koordinator, zatim su tu koordinatori mentora, mentori i naravno na kraju mentiji.

Ono što u samom startu treba naglasiti jeste da je studentsko mentorstvo jedan studentski projekat, dakle nije klasična studentska organizacija koja u okviru svojih aktivnosti ima razne projekte. To znači da se mentorstvo, između ostalog, ne kandiduje na studentskim izborima, nema tako čvrstu hijerarhiju, snažnu logistiku ili veliki budžet, ali zato bez izuzetka, pruža mogućnost svakom učesniku projekta da pokrene neku inicijativu i da lični doprinos samom projektu, ali i fakultetu.

Ovo je dobar šlagvort da se osvrnemo i na same učesnike projekta, jer je to verovatno, jedna „komponenta“ koja prethodnih godina omogućava da studentsko mentorstvo bude najbolje ocenjen projekat na fakultetu. Od samog početka projekta bilo je jako izazovno steći poverenje, pre svega fakulteta, da su studenti mentori i te kako osobe sa kredibilitetom i među najboljima u svojoj generaciji – što ih čini pogodnim da mlade kolege savetuju i sa njima prolaze kroz putovanje zvano studiranje.

S tim u vezi, trebalo je da prođe par godina da se jednostavno potvrdi da mentorstvo okuplja najbolje studente i da brucoši imaju višestruke benefite od učestvovanja u ovom projektu. Tako smo prošle godine okupili 55 sjajnih mentora, koji su bili podrška 140 mentija, a njihova prosečna ocena u jednoj anketi je bila 4,8 (pri čemu je 86% mentija svog mentora ocenilo sa čistom peticom). Ono što je, definitivno, tu generaciju obeležilo moglo bi se opisati jednom rečju, a to je diverzitet. Na jednom mestu okupiti studente koji briljiraju na fakultetu, zatim sa druge strane studente koji su jako angažovani u vannastavnim aktivnostima i prave razliku u svojim organizacijama, ali i studente koji sjajno balansiraju između ove dve stvari, može samo studentsko mentorstvo i takvu skupinu studenata bi svako poželeo. Tako da zahvaljujući njihovom altruizmu ovaj projekat iz godine u godine napreduje, a mi koji ga formalno vodimo možemo samo da budemo zahvalni što smo deo takve priče i takvog okruženja.

Naravno, učesnici su i sami mentiji, tako da ćemo u narednim redovima posvetiti malo više pažnje samom mentorskom odnosu. Svake godine naši mentori od svojih novododeljenih mentija dobijaju razna pitanja, kao npr: Da li će mentor da uči sa njima? Da li su oni drugari? Koliko su im mentori na raspolaganju? itd. Možda je najbolje da počnemo od dela koji se odnosi na učenje. Naime, mentor nije tu da sa mentijima uči svaki dan ili u ispitnom roku, što ne znači da kod nerazumevanja nekih pojmova ili delova lekcija neće ponuditi svoju pomoć. Mentor je tu da da savete oko učenja i savladavanja pojedinih predmeta, pri čemu je važno naglasiti da je način učenja jedna jako individualna stvar, tako da uloga mentora, bar kada govorimo o učenju, najviše dolazi do izražaja kod pomenute organizacije i pristupa predmetu. Mentor je iskusan student i student koji je našao svoje mesto na fakultetu i u velikom broju slučajeva zna čemu stremu i šta mu je krajnji cilj. Stoga kada novoupisane kolege započnu studije na našem fakultetu, njihovi mentori su tu da im taj period prilagođavanja što više olakšaju i pomognu da se što pre uklope u novi sistem rada i nađu svoje mesto na fakultetu. Na raspolaganju su im bukvalno 24/7 i mentori im od samog početka to daju do znanja (jer su i sami prošli kroz ono što mentije tek čeka). Mentor je takođe izvor relevantnih informacija, što je jako važno naglasiti jer na fakultetu ima dosta neproverenih i često netačnih informacija, što starije kolege dobro znaju, ali zato novoupisane kolege često upadnu u klopku slušanja koje kakvih glasina o nekim predmetima ili profesorima. Stoga je mentor tu da mentija ohrabri, motiviše, ali i iznad svega opremi pravim, relevantnim, informacijama o bilo kom aspektu studiranja.

Ono što u samom startu treba naglasiti jeste da je studentsko mentorstvo jedan studentski projekat, dakle nije klasična studentska organizacija koja u okviru svojih aktivnosti ima razne projekte. To znači da se mentorstvo, između ostalog, ne kandiduje na studentskim izborima, nema tako čvrstu hijerarhiju, snažnu logistiku ili veliki budžet, ali zato bez izuzetka, pruža mogućnost svakom učesniku projekta da pokrene neku inicijativu i da lični doprinos samom projektu, ali i fakultetu.

Što se tiče prijateljstva između mentora i mentija, to je već nešto što studentsko mentorstvo na našem fakultetu odvaja od sličnih projekata na drugim fakultetima. Razlog je jednostavan – od samog starta zamisao rukovodstva je da uvek kvalitet stavimo ispred kvantiteta. To se personifikuje u broju mentija koje jedan mentor ima (ne više od 3), što omogućava da mentor jako dobro upozna svoje mentije i da im tako u svakom trenutku da pravi savet koji će odgovarati baš njegovoj situaciji. Analogno sa tim, neretko mentorski odnos pre ili kasnije prerasta u pravo prijateljstvo. Potvrda svega gore navedenog je i jedan feedback koji smo u nedavno sprovedenoj anketi dobili – „Moj odnos sa mentorom je odličan jer teme naših razgovora nisu samo tehničke informacije u vezi fakulteta već se razvija i prijateljski odnos… Motivisala me je da mogu da položim sva tri ispita, uvek sam imala njenu podršku… Verovala je u mene i kada ja nisam i to me je guralo napred… „

Mentor je takođe izvor relevantnih informacija, što je jako važno naglasiti jer na fakultetu ima dosta neproverenih i često netačnih informacija, što starije kolege dobro znaju, ali zato novoupisane kolege često upadnu u klopku slušanja koje kakvih glasina o nekim predmetima ili profesorima. Stoga je mentor tu da mentija ohrabri, motiviše, ali i iznad svega opremi pravim, relevantnim, informacijama o bilo kom aspektu studiranja.

Za kraj evo i par saveta za dobar start na fakultetu. Najvažnija stvar je zasigurno redovno učenje, trudite se da na nastavu dolazite spremni i da budete aktivni. Ukoliko ste nabavili knjige, uverili ste se u obimnost gradiva, stoga uz prethodni savet usvojite i učenje sa razumevanjem i neće biti nikakvih problema da savladate bilo koju lekciju. Profesori i asistenti su tu za vas, a vi imate puno pravo da pitate šta god vas zanima (otkrićemo vam i malu tajnu – profesori i asistenti vole kada ih studenti nešto pitaju, jer to pokazuje da ih zanima njihov predmet).

I dobro upamtite sledeće, jer u velikoj meri može da obeleži vaše studije, ali i karijeru: „Diploma je samo ulaznica za predstavu, a u kom redu ćete sedeti zavisi samo i isključivo od vas!“

Jovan ŽIVALJEVIĆ, senior koordinator projekta

Ocenite tekst: