Tržište rada od vas zahteva konstantno učenje i kritičko razmišljanje – i pre nego dobijete diplomu

Beograd, 2. novembar 2018. Ovogodišnji Netokracijin nacionalni projekat #DigitalnaKarijera zvanično je završen u utorak na Ekonomskom fakultetu u Beogradu. Zainteresovani studenti imali su priliku da saznaju kako su izgledali karijerni putevi uspešnih digitalaca i kako mogu da iskoriste otvorene prakse i znanje koje je dostupno na Internetu.


Studentima se na samom početku poslednje stanice #DigitalneKarijere obratila prodekanka za nastavu Ekonomskog fakulteta u Beogradu, prof. dr Žaklina Stojanović, koja je istakla kako je cilj predavanja da studente pripremi za izazove i poslove budućnosti koji će se, kako vreme odmiče, sve više tražiti na tržištu rada:

Znanje je nešto što će vas razlikovati od konkurencije na tržištu. Učenje je proces koji se dešava čitavog života, a fakultet je tu da pruži osnovu da svoje stečeno znanje kasnije prilagodite budućem poslu i karijeri što je bolje moguće.

Žaklina je istakla da se na EKOF-u poslednjih godina trude da unaprede saradnju sa poslovnim organizacijama, kao i da se fakultet kreće u smeru digitalizacije, uvodeći servise kao što su e-upis, e-ankete, e-molbe i e-prisustvo u nastavi. Pored toga, uveden je i Startup Centar sa idejom da podrži mlade timove i njihove startap ideje.

Moj put u digitalni svet
Na ovu temu pred studentima govorila je Tamara Prodanović koja dolazi iz Infostud Grupe i radi kao deo tima za razvoj sajta HelloWorld.rs. Ona je publiku upoznala sa svojim razvojnim putem, te koliko su joj proaktivnost i konstantno usavršavanje pomogli prilikom zaposlenja, ali i kasnije u njenoj karijeri.

Moj posao se sastoji od nekoliko različitih segmenata, a tiče se praćenja analitike, slanja newslettera, osmišljavanja vizuala, brendiranja poslodavca, vođenja društvenih mreža i drugog. Pozicija na kojoj radim je interdisciplinarna i upravo iz tog razloga sam primorana da konstantno učim i radim na danas nezaobilaznim alatima u digitalu kao što su WordPress, Google analitika, Google Ads, Mail Chimp i drugi.

Čak i kada se zaposlite, morate da budete proaktivni. Na početku ćete raditi jednostavnije stvari, ali kako vreme bude odmicalo, obaveze i zahtevi će se povećavati. Zato uvek pitajte starije kolege da vam pokažu kako neki alati funkcionišu.

Važno je da krenete od pitanja zašto nešto radite i zašto se budite svakog dana. U današnjoj eri informacija, sve što vam je potrebno jeste računar, Internet i dobra ideja. Mi smo kreatori digitalnog sveta i treba da izvučemo sve benefite toga.

Kako da uploviš u vode razvoja online proizvoda?
Nakon svoje koleginice iz Infostud Grupe, na scenu je stupila Marija Cvjetković, koja je zajedno sa svojim timom radi na razvoju sajta poslovi.infostud. Fokus njenog predavanja bilo je konkretno usmeravanje studenata ka tome na koji način bi trebalo da pristupe pisanju CV-a i kako da budu bolji od svoje konkurencije kada je reč o razgovoru za posao.

Pre svega, ulažite u sebe i svoje znanje, samo tako možete da se izdvojite od 100 kandidata koji su konkurisali za isti posao. Čak iako ste i dalje na fakultetu, veoma je važno da prikupite sadržaj ili „meso“ za svoj CV – na primer, napravite svoj prvi sajt, igrajte se sa analitikom, interesujte se za UX.

Da biste napravili kvalitetan CV, potrebno je da istaknete iskustvo koje možete da povežete sa željenom pozicijom, kvantifikujte postignuća i u propratnom pismu istaknete zašto ste izabrali baš tu kompaniju za koju aplicirate.

Intervju za posao nije bauk ako se, na primer, pripremite kao za kolokvijum – saznajte što više o kompaniji i odgovarajte iskreno i brzo. Potrebno je da pokažete da niste konfliktna osoba. Veliki broj kandidata ne zna da se predstavi u dva minuta, a to je ključna stvar na svim intervjuima, te je veoma važno da se informišete o kompanji pre nego dođete na razgovor za posao.

Kako postati digitalac za devet dana?
Miloš Skokić i Goran Jankuloski, osnivači kreativne agencije Žiška, prisutnima su govorili o svom iskustvu rada u kreativnoj industriji, te na koji način čovek mora konstantno da se edukuje ne bi li uvek bio u koraku sa novim trendovima koji su sada već dokazano svake godine različiti.

Digital je „rovovski“ posao gde se svaki dan izmišlja i dešava nešto novo. Upravo zato ste pod pritiskom da uvek budete kreativni i da radite nešto novo. Ako želite da se bavite digitalnim marketingom, morate da izbacite sve što znate i počnete da učite iznova. Vaš zadatak je da napravite da se nešto dogodi, jer, iako niste eksperti, treba da uvek da pokušavate da uradite nešto kvalitetno.

Agencijski posao je jedna od najvećih škola na početku karijere. Ako želite da stvarate, onda to možete ovde, jer ćete imati vreme da učite. Jeste stresan posao, ali vas mnogo nagrađuje. Na kraju dana, ne možete samo da budete umetnici koji snimaju videe ili prave fotografije, već morate da razumete zašto to radite, čemu to služi i koju poruku šalje krajnjem korisniku.

Digitalizacija ili kako tradicionalni posao raditi na moderan način
Drugi deo #DigitalneKarijere otvorilo je predavanje Aleksandra Stojića, iz kompanije Philip Morris International, gde je zaposlen na poziciji menadžera za razvoj strategije kanala prodaje. Opisujući svoj put napretka u ovoj kompaniji, Aleksandar je pokazao studentima gde bi trebalo da obrate pažnju kada započinju svoju digitalnu karijeru i koliko je analitičnost u poslu važan faktor za dalje napredovanje.

Jako je bitno kada započinjete svoju karijeru da nekako unapred znate gde ćete biti za 5 – 10 godina i da te „stanice na putu“ prilagodite svom cilju, jer će vam u suprotnom biti teško da se vratite na pravi kolosek. Potrebno je da se okrenete ka ostvarenju ciljeva, a u tome vam znatno mogu pomoći analitičnost i sposobnost odlučivanja.

Kompanija PMI je okrenuta inovacijama i modernim rešenjima, a na tom putu nam mogu pomoći i studenti željni usavršavanja koji više detalja mogu pronaći na programu plaćene prakse InKompass koji je pokrenula kompanija Philip Morris International.

Od „Šta je to Digital?” do „Kupio nas je Facebook”
Pred početak panela koji je zatvorio predavanja na Ekonomskom fakultetu, studenti su imali priliku da poslušaju predavanje Ane Šiljković, koja u IT industriji radi već pet godina i za to vreme imala je priliku da vodi timove, organizuje projekte i drugo.

Važno je da izgradite svoj lični brend i da iskoristite preporuke i kontakte ljudi iz drugih poslova i praksi. Probajte da nađete priliku za prikupljanje tih kontakata na sve većem broju meetup-ova, koji vam mogu pomoći da se edukujete o ovoj industriji, i iskoristite vreme koje sada imate da investirate u znanje.

Ako imate volju da naučite osnove nekog posla, onda ćete sigurno pronaći put to toga, naučićete bar delove, a kasnije i znatno složenije stvari. Uvek gledajte sa kim radite i kako izgleda vaše poslovno okruženje. Zapamtite da je konstantno učenje i nakon fakulteta krucijalno za napredak u karijeri i uvek se držite ove prakse.

Panel: Karijerni razvoj u digitalno doba
Koje su to veštine mladima potrebne da bi se zaposlili u digitalu i šta mladi mogu da očekuju kada se zaposle u velikim korporacijama? Ovo su samo neka od pitanja koja je moderator Lidija Stepanović postavila sagovornicima na panelu na kojem su učestvovali Srđan Novaković (Addiko bank), Milica Knežević (GoDaddy) i Uroš Mirić (Delhaize Serbia).

Panelisti su bili složni da digitalizacija iz korena menja sisteme i način poslovanja velikih firmi. Upravo zbog toga za studente je važno da pored znanja sa fakulteta steknu i preko potrebno neformalno obrazovanje.

Na pitanje moderatora panelistima koje savete bi studentima dali da se najbolje pripreme za budućnost tržišta rada, oni zaključuju da je za početak važno da se uče nove stvari i donesu odluke koje su najbolje za pojedinca.

„Pored formalnog znanja gledajte da se dodatno edukujete, idite na kurseve, budite samouvereni i pokažite entuzijazam. Aktivirajte se, prikupljajte što više informacija, fakultet jeste važan, ali je samo ulaznica za pozorište koje sledi“, zatvorili su panelisti #DigitalnuKarijeru u Beogradu, a samim tim i čitav ovogodišnji projekat koji je Netokracija realizovala u pet gradova u Srbiji.

Ocenite tekst: