Velika internet afera

Ne prođe mnogo vremena, a da se ne pojavi neki skandal gde lične informacije korisnika završe u pogrešnim rukama. Najnoviji od takvih desio se Fejsbuku i ugrozio privatnost 50 miliona ljudi. Uveliko se otkriva da je ova društvena mreža bila izvor informacija za koje se sumnja da su pomogle Donaldu Trampu da pobedi na predsedničkim izborima 2016. u SAD.


Kembridž analitika je firma koja se bavi analizom podataka i pomaže političkim partijama da dopru do glasača na internetu. Bila je unajmljena od strane Donalda Trampa za vreme kampanje i optužena je da je ilegalno došla do podataka korisnika Fejsbuka bez njihove saglasnosti. Time je, smatra se, doprinela Trampovoj pobedi. Podatke je dobila od Aleksandra Kogana, naučnika koji je napravio aplikaciju za skupljanje informacija uz pomoć testova ličnosti na društvenim mrežama i preko svoje kompanije ih delio sa Kembridž analitkiom. Aplikacija je od korisnika tražila dozvolu za pristup podacima sa profila, kao i podacima o prijateljima. To je zapravo i prouzrokovalo problem jer je uz pomoć više od 270.000 onih koji su pokrenuli aplikaciju došla do podataka 50 miliona ljudi. Podaci skupljeni na taj način korišćeni su da bi se napravio algoritam koji je mogao da analizira pojedinačne Fejsbuk profile i odredi tip ličnosti korisnika, koji bi se zatim povezivao sa tipom birača. Ovakva baza podataka i algoritam bili su moćno sredstvo koje je omogućilo da se tokom kampanje privuku neodlučni birači i pošalju im se intenzivnije poruke. Kogan je podatke prikupio legitimno, ali njihovo prosleđivanje Kembridž analitici je protiv pravila Fejsbuka.

Priznanje Marka Zakerberga
Nakon još jednog skandala o procurelim podacima, Fejsbuk se suočio sa velikim padom vrednosti akcija na berzi, a Mark Zakerberg se našao na meti javnosti i pred izazovom u kom treba da pokaže da je sposoban da vodi osmu na svetu po veličini kompaniju sa 2,1 milijardom korisnika. Prvo se oglasio na svom profilu i prihvatio odgovornost, rekavši da su počinili grešku i da je njihova obaveza da štite korisničke podatke. „Ako nismo u stanju to da uradimo, onda ne zaslužujemo da služimo ljudima”, dodao je on. Osnivač Fejsbuka je dobrovoljno pristao na saslušanje, bez sudskog poziva i svedočio je 10. i 11. aprila na Kapitol hilu pred senatorima i članovima komiteta američkog Kongresa na temu “Fejsbuk, socijalna medijska privatnost i upotreba i zloupotreba podataka”. Zakerberg je rekao da će do kraja godine imati 20.000 zaposlenih koji će se baviti bezbednosću podataka i kontrolisanjem sadržaja, istražiće svaku pojedinačnu aplikaciju koja ima pristup velikoj količini informacija na sajtu.

Kada je Zakerberg upitan da prokomentariše na koji način su ruskim obaveštajnim službama bili dostupni podaci korisnika Fejsbuka, rekao je da nema saznanje o tome da li su im podaci bili dostupni ili da li su ih ikada koristili.

Pare, pare, pare i – politika
Fejsbuk je postao nadzorni kapitalista koji dobija prihode od nadgledanja svojih korisnika. Zakerbergovi programeri su napravili izuzetan automatski sistem koji pomaže oglašivačima u odabiru određene publike, ali to je ovaj put poslužilo i u političke svrhe. Zakerberg je objasnio i kako tačno Fejsbuk zarađuje od naših podataka. Naime, podaci koje ostavljamo se ne prodaju oglašivačima, već ih Fejsbuk koristi za targetirani marketing. „Mi dozvoljavamo oglašivačima da nam kažu do koga žele da stigne njihova reklama, a onda ih mi plasiramo ljudima. Ako nam dođe oglašivač i kaže da oni prodaju opremu za skijanje i žele da prodaju skije ženama, onda mi znamo kome je potrebno da pokazujemo reklamu“, rekao je Zakerberg.

Manipulatori i predatori
Fejsbukovo poslovanje počiva na tri strategije: držanje korisnika prilepljenim za ekrane, skupljanje podataka o njihovim aktivnostima i ubeđivanju marketara da plate milione kako bi ih dosegli targetiranim reklamama. U svetu tehnologije kakvom smo danas okruženi teško je zadržati privatnost i ostati van dometa svakovrsnih predatora. Marketing je preokrenuo način poslovanja, političari su našli način kako da nam priđu bliže nego ikada pre, a naša opsesija društvenim mrežama i konstantna prisutnost na njima samo pomaže manipulatorima da nam plasiraju sadržaj kakav žele. Korišćenjem aplikacija predajemo podatke o sebi sve vreme, a da ni ne slutimo za šta sve mogu da se koriste. Upravo Fejsbuk sarađuje sa mnogim aplikacijama i sajtovima, što znači da poseduje ogromnu količinu informacija koje, kako se pokazalo, i dalje ne štiti na pravi način.

Postoji nada da bi upravo ova afera mogla da dovede do početka kraja Fejsbuka kakvog poznajemo. Kampanji brisanja Fejsbuka priključile su se mnoge poznate ličnosti, među kojima i osnivač kompanije WhatsApp, kao i Elon Musk, koji je obrisao zvanične Fejsbuk stranice kompanija Tesla i SpaceX.

Dok ova gigantska firma ne preispita svoje poslovanje, ostaje nam da plaćamo cenu korišćenja društvenih mreža. Otvarajući drugi dan Zakerbergovog svedočenja, republikanski predstavnik Džordž Valden nazvao je Fejsbuk „američkom pričom o uspehu“ i dodao: „Iako je Fejsbuk svakako izrastao, bojim se da nije sazreo. Mislim da je vreme da se zapitamo da li se Fejsbuk kretao prebrzo i usput pokvario previše toga“. Na pitanje da li su njegovi podaci bili među onima koji su kompromitovani, Zakerberg je odgovorio potvrdno. Da li bi to trebalo da nas uteši?

AUTORKA: Ljubica Radovanović

Ocenite tekst: