Za Odri, s ljubavlju

Priča o istinskoj lepoti duše, plemenitosti i šarmantnim iskrama kojima je zračila Odri Hepbern (Audrey Hepburn). Izraz dubokog poštovanja i divljenja prema liku i delu nenadmašivo otmene pozorišne i filmske glumice, borca za dečja prava u zemljama pogođenim ratnim razaranjima i deprivacijom.


Gotovo devet decenija je prošlo otkako je svet darovan neobičnim draguljem, uobličenim u ljudskom biću. Koliko je neobičan, toliko je i redak. Obrisi njegovog sjaja se i u sadašnjosti mogu videti, u njima se ogleda njena dugovečnost, neprolaznost. Blistavost svog postojanja svetu je prikazala kroz angažovanje u zemlji koja je imala vodeću kulturno-istorijsku ulogu u razvoju čovečanstva, Italiji.

„Praznik u Rimu“ (1953)
Grad koji nosi otiske davnih vremena, u svakom smislu večit, predstavlja centralno mesto radnje filma u kome se prepliću romansa i komedija. Ona je princeza, zasićena dužnostima i strogim normama koje proizilaze iz pomenutog položaja. Nakon potajnog izlaska iz palate, potpuno nesvesno se susreće sa čovekom koji joj postaje saputnik u danu ispunjenom doživljajima poput šetnje gradom i obilaska gradske četvrti, vožnje skuterom, izazivanja opšteg haosa na ulicama, igranke na valovima Tibra i mnogim drugim. Međutim, princeza ne zapaža da je svaki zanimljiv momenat zabeležen objektivom fotoaparata, dok on ne otkriva da je novinar, čija je namera da putem objavljivanja fotografija pridobije materijalnu korist. Kako vreme prolazi, biva šarmiran njenom gracioznošću, naivnošću i hrabrošću, i odustaje od prvobitno željenog. Bira da ostane u večno lepom sećanju svoje voljene.

Zahvaljujući ovom ostvarenju, postigla je trijumf na samom početku rada u svetu kinematografije. Zasenivši čitav glumački milje tadašnjeg Holivuda, osvojila je nagradu koju dodeljuje Američka filmska akademija i postala subjekt divljenja. 

Gospodin Iber de Živanši (Hubert de Givenchy)
Nenadanost susreta jeste bitna osobina koja opisuje početak prijateljstva između modnog kreatora Ibera i Odri. Naime, gospodin Živanši je dobio poziv u kome je obavešten kako je gospođica Hepbern izrazila želju da poseti njegov atelje u Parizu i izabere određene komade garderobe za naredno filmsko ostvarenje. U   iščekivanju dolaska gospođice Hepbern, tada naširoko slavne Ketrin Hepbern (Katharine Hepburn), biva iznenađen. Pred njim se našla Odri. Radosnog duha i specifične konstrukcije tela, očarala ga je. Ubrzo zatim, postali su elementarni deo jedan drugog. Estetska sinergija koju su postigli u delima „Sabrina“ (1954), „Smešno lice“ (1957), „Doručak kod Tifanija“ (1961), „Kako ukrasti milion“ (1966) i drugim, predstavlja uzvišeni nivo elegancije na filmskom platnu. Međutim, domet postignute sinergije je prevazilazio okvire filma. Kroz zajednički rad, postali su večni prijatelji. Svojim sjajem sada krase nebeski svod.

Misija: Glas dece
Najznačajnija uloga koju je podelila sa javnošću, jeste ona u kojoj je bila amabasador Unicefa. U pitanju je dobrotvorna organizacija, formirana od strane Ujedinjenih nacija nakon Drugog svetskog rata, sa namerom da se obezbede osnovni zdravstveni i prehrambeni uslovi života za decu u zemljama razorenim prirodnim nepogodama ili ljudskim nehatom.

Suočavajući se sa strahotama donetim ratom, u svom ranom dobu, Odri je zadobila nikada u potpunosti isceljene rane, u formi nemogućnosti zaboravljanja. Ne dopustivši bolu da ugasi plamen borbenosti, posvetila se problemu egzistencije naroda koji se nalaze na njenom rubu.

„Svako ko ne veruje u čuda nije realista“. – Odri Hepbern

Dobila je šansu da uputi molbu, tihi krik za pomoć onima koji nisu u stanju da se sopstvenom snagom oporave, niti stupe u kontakt sa izvorima utehe. Odjek njenog glasa je bio dalek. Putem konferencija, organizovanih od strane Unicefa, obratila se visokim zvaničnicima mnogobrojnih država i prenela svetu nedvosmislenu poruku: „Stanovnicima najugroženijih zemalja je potrebna pomoć u onoj meri, koja će im pružiti sposobnost da pomognu samima sebi“. Verujući u postojanje moralne obaveze ekonomski moćnijih, težila je ka stvaranju bezbedne budućnosti dece, neiscrpno i potpuno predano.

AUTORKA: Sanja Marković

Ocenite tekst: